Cum se îmbogățesc și mai mult Google și Facebook de pe urma pandemiei
Google și Facebook sunt giganții digitali care nu simt criza actuală, ba din contră. Reușesc să se îmbogățească și mai tare pentru că multe comportamente de consum și nu numai s-au schimbat odată cu pandemia de coronavirus.
Prin luna martie, pandemia lovea puternic și România, iar starea de urgență declarată de autorități i-a ținut pe mulți în casă. În condițiile în care magazinele fizice s-au închis, au explodat cumpărături online. Iar Google și Facebook au profitat de acest lucru pentru că bugetele de marketing s-au dus spre online.
Potrivit unui sondaj, reșterea traficului magazinelor online a determinat business-urile să facă schimbări în ceea ce privește bugetele de promovare și a canalelor de marketing folosite pentru a se adapta cererii. Astfel, în lunile aprilie – iunie 2020, peste 60% dintre magazinele online au declarat că au înregistrat creștere în vânzări.
Și multe dintre ele și-au direcționat bugetele pentru a cumpăra spațiu publicitar pe Google și Facebook.
Google și Facebook cresc pe timpul crizei
Studiul citat arată că 40% dintre magazine au crescut bugetele de Google Ads, în timp ce 37.5% au crescut bugetele de Facebook Ads pentru a scala rezultatele bune înregistrate după declararea stării de urgență în România.
“Magazinele online au fost și sunt în continuare o resursă importantă pentru clienții lor și au existat și cumpărători exclusiv offline care au migrat spre cumpărăturile online. Faptul că publicul țintă a fost mai prezent în online în această perioadă a determinat o creștere a competiției, iar pentru a se evidenția în fața clienților afacerile au investit mai mult pentru vizibilitate, trafic și vânzări”, explică Anca Toma, Head of Digital MTH Digital.
E adevărat, însă, că nu toți și-au permis să cheltuie în vremuri de criză. Spre exemplu, 22% dintre magazinele online au oprit complet campaniile Google Ads și 15% au renunțat la promovarea prin Facebook și Instagram Ads. N-au mai avut, de fapt, bani din cauza problemelor legate de aprovizionare și refacerea stocurilor.
De asemenea, s-au și luptat să-și păstreze angajații, așa că bugetul de marketing a fost redirecționat.
Cu ce oferte ai fost bombardat în pandemie
Cei care au avut bani de cheltuit pe diverse campanii de marketing le-au preferat pe cele clasice: mai exat, campaniile de discount – cel mai folosit instrument de promovare în perioada pandemiei.
Magazinele au venit cu reduceri substanțiale. 50% dintre retailerii online au mizat pe promoții speciale, în timp ce 21.8% au comunicat mesaje empatice cu provocările din această perioadă sau și-au promovat beneficiile utile în contextul pandemiei.
“Transportul gratuit și rapid și plata cu cardul au fost esențiale în comunicarea din ultimele 3 luni pentru că au reprezentat o necesitate pentru clienții magazinelor online. A fost, însă, și mai important ca magazinele online să comunice astfel de beneficii cât mai eficient, pe cât mai multe canale online pentru a fi primii în percepția clienților. Astfel că au avut de câștigat business-urile care au comunicat integrat, atât prin campanii Google și Facebook Ads, cât și prin email marketing, affiliate marketing, platforme de marketing automation, LinkedIn și chiar platforme mai noi precum TikTok”, spune Anca Toma.
25% dintre magazinele online participante la studiul MTH Digital spun că au ales să adauge în portofoliu produse căutate în această perioadă (măști, dezinfectante, combinezoane ș.a.m.d.), iar 31.25% au mizat pe produse noi din categoriile de produse deja comercializate pentru a menține interesul clienților la un nivel ridicat.